fbpx

Surprise Party: de 15 vragen

Surprise, surprise

Wil jij je beste vriendin, vriend, je partner, je ouders of misschien één van je kinderen verrassen met een Surprise Party? Hartstikke leuk, hartstikke lief, maar misschien toch wel goed om jezelf eerst wat vragen te stellen voordat je enthousiast aan de slag gaat.

Surprise Party: de 15 belangrijkste vragen

1. Houdt degene die je in het zonnetje wil gaan zetten wel van al die spontane aandacht?

Wat denk je, hoe gaat je vriend(in) reageren als straks de hele zaal of kamer vol enthousiasme roept ‘SURPRISE’! Gaat ze glimmen van enthousiasme of schrikt ze zich helemaal een hoedje. Niet erg als dat voor even is, maar als het een uur of langer duurt voordat ze is bijgekomen van de schrik dan is een verrassingsfeest misschien niet zo’n heel goed idee. Verwacht je echter dat je vriend(in) achteraf zegt: ‘Was het ongemakkelijk? Ja! Was het absoluut geweldig? Ja dat ook!’ dan kun je rustig een surprise party gaan plannen.

2. Heb je voldoende tijd?

Eerlijk is eerlijk, een verrassingsfeest organiseren kost best wat tijd. Heb je die tijd ook echt? Gaat het je niet alleen lukken, dan kun je het feest natuurlijk altijd samen met één of twee andere vrienden voorbereiden. Misschien wel zo leuk, omdat je elkaar op goede ideeën brengt en samen kunt genieten van alle voorpret.

3. Wie gaat alles betalen?

Een feestje kost geld, soms best veel geld. Ga je dat allemaal zelf betalen, deel je de kosten met een paar vrienden of ga je de kosten delen met alle gasten? Regel dit goed van tevoren zodat je als organisator niet voor onverwachte kosten komt te staan. Deel je de kosten, maak dan vooraf heel duidelijk hoeveel de bijdrage van iedereen is en houd je daar ook aan. Denk er ook over na wat je doet als een gast op het laatste moment afzegt en jij de kosten al hebt gemaakt.

4. Heb je een locatie?

Waar ga je het feest organiseren? Bij jou thuis of bij één van de anderen vrienden? Misschien bij de ouders van het feestvarken, bij hem of haar zelf of buiten de deur? Als je het feest buitenshuis wilt organiseren houdt er dan wel rekening mee dat je de locatie tijdig reserveert.

5. De gastenlijst: weet je wie je moet uitnodigen?

Wie ziet je vriendin het liefst op haar Surprise Party? Alleen naaste vrienden? Of misschien ook sportmaatjes, buren, studiegenoten en misschien familie of collega’s? Het is belangrijk om daar een goed beeld van te hebben want je wilt geen mensen per ongeluk overslaan en daardoor onnodig kwetsen. Aan de andere kant wil je ook geen vrienden uitnodigen waarmee het contact misschien niet meer zo soepel loopt. Twijfel je? Dan moet je echt op onderzoek uitgaan via ouders, partner, vrienden, kinderen of ‘vissen’ bij je vriendin.

6. Heb je alle contactgegevens van degene die je gaat uitnodigen?

Je weet wie je gaat uitnodigen, maar kun je alle gasten ook bereiken? Heb je telefoonnummers, mailadressen, huisadressen of misschien social mediagegevens en zijn deze ook up-to-date?

7. Kun je het feest geheim houden?

Als je een surprise feestje organiseert moet je het ook echt geheim kunnen houden. Voor degene die wordt verrast is het niet leuk om verrast te ‘moeten’ reageren terwijl hij of zij al lang weet dat er iets te gebeuren staat. Je ziet het ook altijd, tenzij iemand een geboren acteur of actrice is. Echt geheimhouden, lukt je dat en lukt het de rest ook? Instrueer iedereen goed, duidelijk en een beetje streng, zodat niet iemand per ongeluk zijn of haar mond voorbijpraat.

8. Hapjes en drankjes, hoe ga je dat doen?

Geen feest compleet zonder frisse drankjes en lekker happen. Ga je zelf in de keuken staan? Vraag je gasten om allemaal wat mee te nemen? Is er een vriend(in) die een ster is in de keuken? Houd je het simpel met chips en nootjes of ga je op zoek naar een goede catering?

9. Wat doe je met de muziek?

Heb je alleen achtergrondmuziek nodig of gaat er gedanst worden? Waar je ook voor kiest, tijdens het feest moet je als organisator niet meer bezig zijn met de muziek. Zorg dat je één iemand verantwoordelijk maakt voor de muziek of regel een DJ. En…die DJ dat kan natuurlijk ook een goede vriend zijn.

10. Hoe zorg je dat het feestvarken er ook feestelijk uitziet?

Zeg nou zelf, niemand vindt het leuk als iedereen feestelijk gekleed is terwijl degene waar het om draait er in zijn of haar dagelijkse kloffie bijloopt. Natuurlijk wil je als enthousiast organisator niet dat dat gebeurt. Denk na over hoe je dat kunt regelen: leuke kleding, misschien feestelijk make-up en bij voorkeur het haar ook wel een beetje in model 😊.

11. Hoe zorg je dat iedereen op tijd is voor het feest?

Essentieel voor de surprise is dat iedereen er eerder is dan degene die verrast gaat worden. Heb je geregeld dat je vriend of vriendin om 19.30 uur komt? Zorg dan dat de rest er om 18.30 uur is en zeg dat het surprisemoment om 19.00 uur is. Zo weet je zeker dat de chronische te laatkomers er ook op tijd zijn 😊. Stuur iedereen een dag van tevoren ook nog even een herinnering.

12. Hoe krijg je je vriend of vriendin naar het feestje?

Misschien wel de belangrijkste vraag. Dit moet je echt goed vooraf regelen en ook nog eens zonder argwaan te wekken. Hoe krijg je dat voor elkaar? Uitnodiging voor een ander feestje, misschien wel een surprise party? Of samen naar het theater of concert kan ook een goed idee zijn. Jij regelt natuurlijk zogenaamd de kaartjes. Op deze manier wordt er ook niet snel afgezegd omdat men denkt dat de kaartjes al zijn gekocht.

13. Wat doe je op het moment suprême?

Alleen surprise roepen is misschien een beetje karig. Ga je gezamenlijk zingen of achter een scherm vandaan komen? Sta je klaar met een fles champagne? Doe je de lampen ineens aan? Strooi je confetti, gebruik je feesttoeters of verwelkom je je vriend(in) met een oorverdovend applaus? Wat je ook kiest, zorg ervoor dat alle gasten zijn geïnstrueerd en klaar staan en vergeet vooral niet om iemand foto’s te laten maken.

14. Geef je een cadeau?

Een Surprise Party is natuurlijk op zich al een meer dan geweldig cadeau. Wil je toch iets extra’s doen met alle gasten? Maak dan samen een fantastisch vriendenboek. Supergaaf cadeau en niet duur. Als iedereen meebetaalt betaal je rond de 2 Euro per persoon. Tip: voeg aan het einde een paar lege fotobladen toe zodat je ook nog foto's van het feest kunt inplakken.

15. Wie gaat alles opruimen?

Organiseer je het feest thuis bij degene die je in het zonnetje zet. Dan is opruimen wel zo netjes. Er zijn vast wel een paar vrienden die willen meehelpen en gezellig napraten over nagenieten van de geweldige Surprise Party.

Succes en heel veel plezier met alle voorbereidingen!

pensioen , afscheid, jubileum, verjaardag, huwelijksjubileum

Nieuws

Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, of lees onze blog!

Feedback

Social media