fbpx

Pensioen, jubileum, andere baan? De speech

tips voor een sprankelende en warme speech

Je collega heeft een andere baan, gaat met pensioen of viert misschien een jubileum. Bij de meeste bedrijven wordt daar op een goede manier aandacht aan besteed. Een gezellige borrel, een mooi cadeau en ja, ook een persoonlijk speech. Ben jij degene die de speech gaat houden voor je collega? Ben je een ervaren speecher? Dan is deze blog niet echt voor jou bestemd. Maar ben je, net als de meesten van ons, niet iemand die om de haverklap een presentatie of speech hoeft te houden, dan heb je misschien toch nog wel wat vragen; wat moet ik zeggen of juist niet zeggen? Kan ik grapjes maken? Hoe lang mag de speech duren? Ben ik niet te saai? En wat als ik nerveus ben?

nerveus voor je speech?

Een beetje gespannen? Realiseer je dan dat bijna iedereen dat is. Je bent geen uitzondering. Het schijnt dat ongeveer 75% van ons nerveus is als er gespeecht moet gaan worden. Jerry Seinfeld heeft ooit gezegd dat speechen mensen zo nerveus maakt dat ze bij een begrafenis liever in de kist liggen dan hoeven te speechen 😊.

“According to most studies, people's number one fear is public speaking. Number two is death. Death is number two. Does that sound right? This means to the average person, if you go to a funeral, you're better off in the casket than doing the eulogy.”

"Volgens de meeste studies is de grootste angst van mensen om te spreken in het openbaar. Nummer twee is de dood. De dood is nummer twee! Dit betekent dat de gemiddelde persoon tijdens een begrafenis liever in de kist ligt dan een toespraak houdt."

Jerry Seinfeld

Nou zal dat wel enigszins overdreven zijn, maar zenuwen horen er gewoon een beetje bij. Adem voordat je gaat speechen een paar keer goed in en uit, dat helpt echt. En het is zonder meer een feit dat hoe beter je je voorbereid hoe meer zelfvertrouwen je hebt.

ook voor je collega* is het spannend

Afscheid, pensioen of jubileum, het zijn alle drie belangrijke mijlpalen in het leven van je collega. Jij bent misschien een beetje zenuwachtig voor je speech, maar je collega zal waarschijnlijk ook wel wat kriebels voelen, zeker als de familie ook aanwezig is. Hij of zij weet toch niet helemaal wat er gaat gebeuren, wat er gezegd gaat worden en wat voor verrassingen zijn collega's eventueel verder nog in petto hebben. Houd daar rekening mee, het is heel belangrijk dat jouw speech  je collega en zijn familie een goed gevoel geeft, dat ze trots kunnen zijn.

*ben je zelf de collega die met pensioen gaat? Lees dan hier verder (speechen als je met pensioen gaat).

basis van je speech

Houd dat goede gevoel voor je collega als uitgangspunt van je speech,  dus:

  • Wees positief zonder te overdrijven.
  • Geef geen kritiek en veroordeel niet. Dit is daarvoor niet het moment.
  • Zorg dat je speech altijd respectvol en oprecht is.
  • Geef iemand erkenning en toon waardering.
  • Toon dankbaarheid voor de bijdrage van je collega aan jullie bedrijf. Qua werk, maar zeker ook als mens. Vergeet vooral dat laatste niet.

maak je speech niet te lang

Houd het kort, maximaal vijf tot zes minuten is genoeg. Wees to-the-point, geen blabla. Op deze manier houd je de concentratie van iedereen vast en wordt niemand onrustig. Mensen die speechen spreken ongeveer 130 woorden per minuut. Een snelle spreker ongeveer 160 woorden per minuut, een langzame spreker zo’n 100. Wil je weten hoe lang je speech duurt, spreekt deze dan rustig uit en  klok de tijd. Er is overigens ook een handige website waar je je speech kunt downloaden, daarna wordt precies berekend hoe lang je speech gaat duren. Als je hier klikt kom je bij deze calculator.

inhoud speech

  • Karaktereigenschappen en prestaties
    Wat is typisch je collega? Waar is hij/zij goed in, wat maakt hem of haar uniek? Zijn er misschien speciale prestaties? Waarom is er waardering?
  • Herinneringen
    Ken je je collega al heel lang en goed? Dan heb je veel samen gedeeld en heb je vast veel herinneringen. Maak een zo compleet mogelijke lijst van al die herinneringen en kies de mooiste, grappigste of de meeste inspirerende momenten en anekdotes uit. Het is zeker niet de bedoeling dat je alles benoemd. Ken je je collega nog niet zo lang? Vraag andere collega’s of oud-collega's om informatie of vraag jullie afdeling HR om hulp. 
  • Wat heb je geleerd van je collega?
    Benoem wat je geleerd hebt van je collega. Dat kan iets zakelijks zijn zoals het rustig blijven in de omgang met moeilijke klanten, maar ook iets persoonlijks als een levensvisie.
  • We gaan je missen
    Vertel bij een afscheidsspeech ook waarom je collega zal worden gemist.
  • Spreek je waardering uit.
    Bedank je collega voor alle mooie en speciale momenten die jullie met hem/haar hebben meegemaakt.
  • Succes en gelukwensen
    Neemt je collega afscheid? Wens hem/haar dan het allerbeste, wens hem veel succes en geluk in zijn nieuwe leven.
  • Het het glas op je collega!

humor in je speech

Grapjes ja of nee? Mensen lachen graag en gemakkelijk. Een grappige herinnering als onderdeel van de speech is een fijne toevoeging. Wel positieve humor, geen humor ten koste van iemand anders of waarmee je iemand eigenlijk een beetje voor gek zet. Een grap maken ten koste van jezelf mag natuurlijk altijd!

schrijf je speech uit en ga oefenen

Je speech helemaal uitschrijven is dat nodig? Ja! Als je niet te ervaren bent is dat zeker een must. Je onthoudt de tekst beter als je deze woord voor woord hebt uitgeschreven. Bovendien is het handig met het oefenen van je speech. Oefenen klinkt misschien wat overdreven, maar je hoe beter je de tekst in je hoofd hebt hoe relaxter je je zult voelen. Een tekst lezen is niet hetzelfde als een tekst hardop zeggen. Domme fouten als ‘bovenstaande herinnering’ (echt gebeurd) zul je dan niet snel maken. Oefenen kun je nooit teveel. Zelfs de meest ervaren sprekers oefenen voor elke presentatie. Oefen je speech voor een spiegel of voor iemand die je vertrouwt en je eerlijke feedback geeft.

spreekkaartje is handig

Zet de belangrijkste punten van je speech op een kaartje. Misschien heb je het niet nodig, maar het is altijd prettig om deze tijdens je speech bij de hand te hebben. Neem wel je hele speech mee. Misschien wil degene voor wie de speech is bestemd deze wel heel graag bewaren.

geluid

Heb je geen harde stem? Zorg dan dat er op de dag zelf een microfoon beschikbaar is. Als mensen je goed horen is het veel gemakkelijker om de aandacht vast te houden. Voor jezelf is het fijn dat je, al is het alleen maar voor je eigen gevoel, niet hoeft te schreeuwen. Dat geeft veel meer rust. Bang voor de bibbers?  Vraag om dasspeld-microfoon of een staande microfoon. Dat laatste is ook zeker handig als je collega een dankwoord wil uitspreken.

op de dag zelf

  • Draag kleding waarin je er goed uitziet maar waar je tegelijkertijd wel lekker en comfortabel in voelt.
  • Adem voordat je de aandacht vraagt een paar keer diep in en uit.
  • Doe alsof: Zonder dat je nog maar één woord van je speech hebt gezegd ziet je publiek je als iemand die de moeite waard is om naar te luisteren, dus geef ze wat ze verwachten. Wees zelfverzekerd, zelfs als je inwendig staat te trillen (zoals 75% van de mensen!). Ben je niet zelfverzekerd, doe dan maar alsof. 
  • Praat rustig, haast je niet door je speech heen. Je staat er nu toch, neem de tijd. Wordt er gelachen, blijf  op je gemak (of doe alsof!) wachten tot het weer rustig is. Oh ja, geniet ervan. Je doet het goed.
  • Sta niet onbeweeglijk op dezelfde plek. Er is ruimte om je heen. Wees spontaan en beweeg (desnoods alleen je armen).
  • Wees niet bang mensen aan te kijken, kijk degene aan voor wie je de speech houdt maar vergeet ook de rest van het publiek niet.
  • Je staat daar omdat je de leidinggevende bent of een goede collega. Je staat daar om wie jij bent. Wees dus vooral jezelf.
  • Last but not least: geniet ervan! Als jij geniet, dan is het zeer waarschijnlijk dat je publiek dat ook doet.

cadeau collega afscheid, pensioen of jubileum

Ben je nog op zoek naar een geweldig cadeau voor het pensioen, jubileum of afscheid van je collega? Dan hoef je niet verder te zoeken. Wij hebben het allermooiste cadeau! Echt waar. Een blijvende herinnering aan een mijlpaal en ook nog eens super persoonlijk. Wist je dat zo'n cadeau het allermeest wordt gewaardeerd? Blader maar eens door de drie onderstaande voorbeeldboeken voor een afscheid, pensioen of jubileum, dan zie je precies wat wij bedoelen.

voorbeeld vriendenboek collega jubileum

voorbeeld vriendenboek collega nieuwe baan

voorbeeld vriendenboek pensioen collega

pensioen , afscheid, jubileum, tips

Nieuws

Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwtjes?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, of lees onze blog!

Feedback

Social media